onsdag 7 september 2016

Långt kvar till formtoppen!

Jag är verkligen en periodare vad gäller träning. Och senaste åren har jag haft mer dalar än toppar. Inte nog med det, de där dalarna blir djupare och djupare. Och helt plötsligt får jag för mig att ta tag i träningen igen. Då gör jag planer på hur många dagar i veckan jag ska träna och hur många minuter varje vecka jag ska träna. Och så kickstartar jag. Har jag tur så orkar jag två-tre veckor. Sedan är det alltid något annat som kommer i vägen. För trött. För hungrig. Huvudvärk. Stel i någon muskel. Eller så drar jag på mig en förkylning. Ja, de där bortförklaringarna är många, och det tar längre och längre tid mellan gångerna jag kör igång min kickstart!

Nu när jag har en rejäl morot till att gå ner i vikt, så har jag då satt igång igen. Ja jag vet alla de där fördelarna med träning, "rätt" mat, men just nu så behöver jag någon extra liten morot...  Förra året så var det Gotlandsresan med husbilen som gjorde att jag, framför allt, slet med maten. Träningen var väl lite si så där...

Nu är det ju den stundande 40-årsdagen och Gran Canariaresan till mars som hägrar. Så nu har jag då satt igång igen...

I måndags var jag på gymmet och körde lite kondition: 30 min cykel, 10 min crosstrainer, 20 min gång på löpband.

Igår mäktade jag med en promenad på ca 15 minuter.

Idag masade jag mig iväg till gymmet igen. Och jag körde ett spinningpass. Jag var helt själv i spinningsalen. Inte mig emot. Inte ens en ledare hade jag. Jo, via en storbild. Just nu testar mitt gym med virtuella spinningpass. Helt perfekt om ni frågar mig. Nu kan de ju ha många fler pass, och på lite "udda" tider. Passet idag var på 45 minuter. Hon som satte igång programmet/passet undrade om lite träning i franska alperna blev bra? Så idag har jag varit i de franska alperna och cyklat. Och som jag trampade. Ja, det var vid ett par tillfällen som jag kände av ett lite lätt illamående. Då var det bara att lätta på motståndet, och ta några djupa andetag och lite vatten.
Direkt efter spinningpasset...
Efter passet (och fortfarande) var känslorna både glädje, styrka och lite lätt illamående pga trötthet. Minus illamåendet. Det försvann väldigt fort! Men, jag är så rackarns glad att jag genomförde hela passet, på mina villkor. Även om jag kanske körde på lite för hårt vissa partier. Men, så älskar jag spinning och har svårt att hålla igen... Även, om jag har långt kvar till formtoppen!

Vad har jag då för ambitiösa träningsplaner just nu? Jo, september ut, ja till den 2 oktober så ska jag:
* Ta mig till gymmet två dagar i veckan, varav
 - ett individuellt pass på gymmet
 - ett gruppträningspass

* Minst två promenader på minst 20 minuter/vecka.

Det borde inte vara omöjligt, men ändå utmaning nog!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar