torsdag 15 september 2016

Filmkväll


Igår var det dags för filmkväll med "Jane Austen-bokcirkeln". Ja, det hela började med att jag, M och P gjorde en liten egen bokcirkel där vi lästa Jane Austensböcker. Vi gick sedan vidare till klassiker, och sedan till att läsa en bok som blivit filmatiserad och sedan såg vi filmen. Därefter skippar vi tillfälligt att läsa, och har återgått till Jane Austen, men nu kollar vi på filmatiseringar av hennes böcker.

Igår var vi hemma hos M, och jag tyckte det var en briljant idé att hoppa av bussen tre hållplatser innan där jag brukar gå av, och sedan promenera sista biten. Det kan ju inte ta så lång tid... 17 minuter tog det för mig. Nu gick jag väl inte så jättefort, men jag blev tillräckligt varm ändå.

Vi börjar alltid våra filmkvällar med mat och någon efterrätt, innan vi ger oss i kast med själva filmen. Igår blev vi bjudna på jättegod kålpudding med kokt potatis, lingon och sallad. Till efterrätt blev det ingefärapäron med hemmagjord chokladsås och vispgrädde. Magen stod i fyra hörn när vi satte oss i soffan för att se på filmen.

Filmen som valts för kvällen var Sense & Sensibility från 1995. Den med bl.a. Hugh Grant, Emma Thompson, Kate Winslet och Alan Rickman. Å vilken ensemble, och vilken film! Jag hade nästan glömt hur mycket jag tycker om den här filmatiseringen. Ang Lee gör ett mycket bra jobb som regissör för den här filmen.

Jag älskar dessa filmkvällar med mina fina vänner M och P. Nästa gång är vi hos mig. Jag har inte bestämt mig än för vilken film vi ska se, men det lutar åt Pride & Prejudice från 2005 med Keira Knightley! Egentligen vill jag ju se den från 1995 med Colin Firth, men det är ju en serie på sex avsnitt... Men, Matthew Macfadyen är ju så bra som Mr Darcy. Inte fullt lika bra som Colin Firth förstås men... ;-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar