lördag 24 september 2016

Glutenfria tacopiroger

Till gårdagens fredagsmys bjöds det på glutenfria tacopiroger hemma hos mig. Eller, planen var från början lite fredagsmys med tacopiroger, film och så chips... Men, när jag vaknade igår morse så kände jag av en begynnande förkylning. Så det blev ingen film och chips. Jag orkade helt enkelt inte så någon film... Men, det blev de däringa tacopirogerna! De är superlätta att göra, och självklart kan man göra dem ickeglutenfria!


Ingredienser
1 kyld smördeg, glutenfri
Fyllning
1 finhackad gul lök
1 finhackad vitlöksklyfta
2 msk smör eller margarin
250 g köttfärs
1 msk tomatpuré
3-4 msk tacokrydda
2 msk vatten
Pensling
1 ägg
Guacamole
2 avokado
1 dl créme fraiche
saft av 1/2 lime
Garnering
kryddgrönt, persilja
limeklyfta

Gör så här
Sätt ugnen på 225 grader.

Hetta upp matfettet i en stekpanna och fräs löken blank utan att den tar färg. Tillsätt färsen och fräs den smulig. Tillsätt tomatpuré, tacokrydda och vatten, rör om och låt koka upp. Låt koka i några minuter.

Rulla ut smördegen och dela plattan i 12 lika stora fyrkanter.

Klicka ut en färsklick på varje ruta och vik samman till trekanter. Tryck till samtliga kanter med hjälp av en gaffel.

Fördela pirogerna på en bakplåtspappersklädd plåt. Pensla med ett uppvispat ägg och grädda i ugnens mitt ca 10 minuter.

Kärna ur och mosa avokadoköttet. Blanda med créme fraiche och limesaft. Servera till pirogerna tillsammans med nachochips, sallad och valfria tillbehör.

Receptet hämtat i: tidningen Glutenfritt, nr 2/2016.

Jag valde dock den lätta utvägen och använde mig av färdiggjord guacamole, direkt från hyllan i affären. Jag hade även gräddfil, och tacosås till.

Det är dock ett problem med de här pirogerna. De är så rackarns goda att det är svårt att hejda sig! :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar