lördag 11 februari 2017

Pasta med chili och broccoli

Som jag skrev i ett tidigare inlägg så kan jag verkligen köra fast vad gäller min matlagning. Jag har självklart flera kokböcker. Jag har ett par receptpärmar och jag har plastfickor fulla med diverse recept... Men, jag kör ändå på med samma gamla saker... Men så fick jag ett tips via Instagram på en pastarätt, som jag faktiskt funderat på att testa ganska länge, men har aldrig fått tummen ur... Men nu så...

Pasta med chili & broccoli 4 port.

Ingredienser:
225 g torkad penne eller macaroni (jag tog fussili, glutenfri, för det var vad jag hade hemma)
225 g broccoli, delad i buketter.
1/2 dl extra virgin olivolja
2 stora vitlöksklyftor
2 färska chilifrukter, urkärnade och tärnade
8 körsbärstomater (kan uteslutas)
färska basilikablad, till garnering

Gör så här:
1. Koka upp rikligt med lättsaltat vatten i en stor kastrull. Lägg i pastan, koka upp på nytt och koka pastan al dente i 8-10 minuter. Låt den rinna av, spola av den hastigt i rinnande kallt vatten och låt den rinna av igen. Ställ åt sidan.
2. Koka upp lättsaltat vatten i en annan kastrull och koka broccolibuketterna i 5 minuter. Låt dem rinna av, spola av dem hastigt i rinnande kallt vatten och låt dem rinna av igen.
3.Hetta upp oljan på stark värme i samma kastrull som pastan kokades i. Fräs vitlök, chili och körsbärstomater (kan uteslutas) i 1 minut under omrörning.
4. Tillsätt broccolin och blanda allt väl. Fräs i 2 minuter under omrörning så allt blir genomvarmt. Vänd ner pastan och hetta igenom allt i ytterligare någon minut. Lägg sedan upp pastan och grönsakerna i en stor varm serveringsskål, strö över basilikablad och servera genast.

Receptet kommer från: Njut av vegetariska rätter. Det finns även med i Njut av pasta.

Den här rätten är riktigt god. Och hyfsad stark. Men jag gillar lite starkare mat. Lättlagad är den med. Jag valde (dock) att pimpa den med fetaost (lades på efter att bilden togs). Och det var riktigt riktigt gott.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar