torsdag 23 februari 2017

Biobesök


För 21 år sedan såg jag Trainspotting för första gången. Jag såg den t.o.m. på bio! Filmen fastnade för alltid i mitt medvetna, och den har kommit att bli en av mina favoritfilmer! Idag var det dags att se uppföljaren!

Första Trainspotting filmen blev något av ett kulturellt fenomen. Som SVT skriver: Ingen hade sett en explicit komedi om fattiga skotska heroinberoende tidigare, särskilt inte med ett av den tidens coolaste soundtrack.

Det är dock svårt att ta in att det faktiskt var 21 år sedan jag för första gången träffade Edinburghs heroinpundare Renton, Spud, Sick Boy, Tommy och deras sociopatkompis Begbie? Men, så är det! :-)

Det var ett kärt återseende, och det är kul att alla utom en av huvudkaraktärerna är med i den här filmen. Filmen håller inte riktigt lika hög klass som den första. Men, å andra sidan är det svårt att göra en uppföljare. Och vi får inte glömma att karaktärerna blivit 20 år äldre, och kan ha förändrats...

Nu ska jag gå och lägga mig, men innan jag somnar ska jag gå igenom filmen lite och se vilket betyg den landar på till slut...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar