tisdag 18 oktober 2016

Den där franskakursen...

Jag som från början bestämde mig för att inte läsa några kurser den här hösten, hoppade ju på en nybörjarkurs i franska. Och fornminneskunskap med inriktning på yngre järnåldern.

Franskakursen hoppade jag faktiskt mest på för att det över huvud taget skulle bli någon kurs. En kollega och vän hade sökt till kursen, men fick veta att det inte var säkert att det skulle bli någon kurs. Så, jag blev övertalad. Och då jag inte planerat att plugga franska så har jag kanske inte lagt ner extremt mycket tid på att läsa i boken, lyssna på CD-skivorna som ingick och övat på ord och grammatik.

Men, jag är ju inte en person som gör något halvhjärtat, så nu minsann har jag lyssnat på CD-skiva 1, jag har läst igenom kapitlen om och om igen, och jag har försökt lära mig glosorna. Men, det är inte lätt...

Till kursen på torsdag ska vi ha skrivit om en text till 3-5 meningar, som vi ska lära oss utantill (helst) och återberätta för gruppen. Om det är någonting som kommer ge mig ångest inför torsdag så är det denna delen... Jag ska alltså kunna denna text utantill:

La Provence est une région dans le sud de France. Beaucoup de touristes vont en Provence pour le soleil et la chaleur. On y cultive par example de la vigne et de la lavande. Marseille, Nice, Aixe-en-Provence et Avignon sont trois grand villes de Provence. La cuisine provencale est souvent l'ail, des tomates et l'huile d'olive.

Jag har ingen aning om meningarna är rätt uppbyggda, men det lär jag ju få veta på torsdag. Jag vet att det ska vara ett sånt där c med cedilj i provencale, men jag vet inte hur jag får till den bokstaven... Nu är det då bara att öva, öva, öva och återigen öva. Jag kanske kommer ihåg två meningar. Om jag har tur. :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar