söndag 16 oktober 2016

Ordning och reda



Egentligen är jag en person som gillar ordning & reda. Trots det så lever jag i ett mer eller mindre konstant stökigt hem. Visst får jag mina städryck och så är det fint typ en vecka. Eller så är planerna så ambitiösa att jag stupar redan innan jag kommit halvvägs. Även om det är svårt att tro med tanke på hur det allt som oftast ser ut hemma hos mig, i mitt skåp på jobbet och skrivbordet jag tillfälligt  Men, rätt var det är så är det återigen monsterdisken, papper i drivor till höger och vänster, ouppackade väskor, kläder på golvet och gud vet allt... Vankas det gäster så måste jag panikstäda i princip varje gång...

Jag planerar till höger och vänster och jag är en mästare på att skriva listor. Både vad gäller vad jag ska hinna på jobbet, göra hemma, men även vilka böcker jag läst, vilka jag vill läsa, vilka filmer jag sett, vilka jag vill se och så vidare.

Men, kan ni tänka er, nu verkar det som att jag hittat två sätt att få ordning på mig själv och min lägenhet... Jag har upptäckt något som kallas Bullet Journaling (BuJo) och FlyLady.

BuJo är ett planeringssystem som du själv designar i en anteckningsbok. Det har ett ramverk som du använder för att sedan anpassa efter just dina behov. Det skapar ett system som hjälper dig att få saker gjorda. Allt man behöver är en anteckningsbok och en penna. Jag har precis börjat med BuJo, och just nu prövar jag mig verkligen fram. Jag köpte ett rutat anteckningsblock för 10 kr på Flying Tiger of Copenhagen, eller TGR som det hette förut. Vid årsskiftet blir det en lite snyggare bok, eller rättare sagt det blir två böcker. En för jobbet och en för "privata" Jenny. Just nu använder jag en anteckningsbok för både jobbet och privat, men jag har delat upp den så halva är jobbet och halva är privat.

Det första man ska göra är att göra ett index. Sedan gör man en framtidslogg. Här skriver man de uppgifter och händelser som man redan nu vet kommer ske under året. Nästa steg är att göra en månadslogg. Det är ungefär som framtidsloggen, men lite mer detaljerad. Steget därefter är att göra en veckologg och/eller daglig logg. Många gör även en s.k habit tracker, där man sätter upp punkter man ska utföra olika ofta... Sedan är det bara att köra. Jag kommer förutom de här loggarna att ha med diverse listor. Som en nedräkning till Gran Canaria, vilka böcker jag vill läsa, vilka filmer jag vill se m.m. När jag kommit igång lite mer med min BuJo kommer jag att visa lite mer ingående.

Det är alltså en planeringskalender, alla att-göra-listor, dagboken, post-it-lappen kombinerat i en. Det finns egentligen inga begränsningar på vad man kan fylla sin BuJo med. Den är din hjälp i vardagen och avlastar din hjärna från att hålla reda på allt.

BuJo:n handlar inte om att få mer gjort, utan att ha ett verktyg till att få gjort saker och jag vet nu vad jag har gjort och inte.

Det är bara att googla på Bullet Journal (Sverige) så hittar du mer info. :-)

Det andra jag ska börja med är "FlyLady". Kort och koncist handlar "FlyLady" om att skaffa rutiner. Jag är vad "FlyLady" kallar för SHE - Sidetracked Home Executive, en människa som impulsivt låter sig föras med av vad som än råkar dyka upp i deras väg. Och, det är SÅ mycket Jenny Karlsson. Jag kan sätta igång och göra en sak, t.ex. rensa papper, men så är det något annat som pockar på min uppmärksamhet, fokuset är borta och jag har svårt att fortsätta med det jag påbörjade, utan jag hoppar på det nya som pockade på min uppmärksamhet. Tills något annat pockar på min uppmärksamhet...

Jag hoppas kunna gå från CHAOS - Can't Have Anyone Over Syndrome, till en mer fridfull tillvaro, där en ringande dörrklocka inte förorsakar en mindre panikattack på grund av röran/stöket.

Ytterligare en sak som FlyLady har insett är att vi slarvmajor ofta är perfektionister. Vi tänker "att det är ju ingen idé att sätta igång att städa, för jag vet ju att jobbet inte kommer bli perfekt...".

FlyLady förordar inte att man ska lägga flera timmar varje dag på att städa, utan att man tar 15 minuter/dag. Typ. Huset delas också in i olika zoner och man fokuserar på en zon i taget. Men, som nybörjare hoppar man inte in i de här zonerna direkt utan man börjar med s.k. Baby Steps. Ett litet steg i taget. Och, man måste inse att det tar tid att få till rutiner och att hemmet är skinande rent igen, detta är ju förstås jobbigt för oss perfektionister, men samtidigt väldigt nyttigt för oss.

Men, att tänka på är att det här systemet är utvecklat i det stora landet i väst. Ja, jag pratar självklart om Amerikat. Det är framför allt anpassat för hemmafruar. Och inte för oss heltidsarbetande människor. En del tips är också VÄLDIGT amerikanska. Jag kommer att komma till det i senare inlägg.

Jag har absolut inga som helst planer på att köra det här fullt ut, allt enligt FlyLadys konster och regler. Men, jag tänker använda det som inspiration och till min grundstädning. Sedan är det ju som med allt annat, det gäller att hitta ett sätt som passar just mig.

Hur som helst, så tänker jag kicka igång med FlyLady som imorgon. Så imorgon är det dags för det första steget av 31 på min väg att ta tillbaka ordningen i min lägenhet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar