torsdag 9 februari 2017

Min Bullet Journal, del 2

Det här inlägget kommer då handla om min arbets-Bullet Journal, alltså hur jag har byggt upp och använder den! Jag har alltså två stycken. Jag valde att använda mig av två separata, för att skilja på arbete och privatliv. Målet var att lämna arbets-Bullet Journalen på jobbet, för att liksom lämna jobbet på jobbet. Men, jag upptäckte ganska snart att jag gillar att kika igenom den på kvällen för att se vad jag har att göra på jobbet nästa dag!

När jag väl bestämt mig för att använda mig för den här typen av planering så gick jag och rotade igenom min ganska stora hög med diverse anteckningsböcker och -block. Ganska snart så fastnade jag för en anteckningsbok jag köpt på Grenna Museum. Den är i A5-format och med rutor.


Jag började sedan med att göra ett index, där jag fyller i sidonumren och vad som finns på respektive sida allteftersom jag fyller min Bullet Journal. I den här BuJo:n (som det förkortas) har jag vigt tre sidor åt index. Jag får se om det är lagom eller inte.

När indexet är klart så gjorde jag en framtidslogg (future log), där jag helt enkelt skrev upp årets månader. I varje månad fyllde jag sedan i det jag redan från början visste skulle hända. Då det handlar om arbetet så var det tex "våra" olika föreställningar, men det kunde också handla om lunchavlösningar och möten.
Framtidsloggen är det som tagit mest tid att utforma!
Steg 3 i min arbets-BuJo var att göra en månadslogg (monthly log). Här har jag haft lite olika layouter. Det är det som är en av fördelarna med att använda sig av en BuJo, man kan ändra utifrån hur behoven ändras och gillar jag inte en layout så testar jag en annan... Jag migrerar uppgifterna från framtidsloggen till månadsloggen. När det dyker upp nya saker under månaden som gäller tex februari, så fyller jag bara i uppgiften på respektive datum.

En väldigt enkel månadslogg
Efter månadsloggen så har jag ett "extra steg" i min BuJo, och det är att jag använder mig av veckologg (weekly log). För mig passar det perfekt, då jag gärna vill ha en överblick över vad jag har att göra under veckan. Vet jag redan från början vilken dag uppgiften måste utföras, eller när tex ett evenemang så fyller jag i det direkt i den veckodagsrutan. Jag kikar självklart i min månadslogg och migrerar till rätt dag. Jag har även en ruta som heter "under veckan", där fyller jag i sådant som ska göras under veckan, men som jag inte har någon speciell veckodag till. Jag har även en liten ruta som heter privat, där fyller jag i sådant som kan vara av värde så att jag inte lovar bort mig och därmed dubbelbokar mig. Jag har även börjat med en ruta som heter veckomöte, där fyller jag i sådant jag vill ta upp på våra veckomöten!
Layouten (rutorna) tar inte mer än ca 10 min att göra...
Ibland händer det att den där "dagsrutan" i veckologgen är full med uppgifter, men jag har mer att göra, eller saker att komma ihåg. Då använder jag mig av daglig logg (daily log).


I min arbets-BuJo har jag för tillfället knappt några samlingar/listor/idéer, så det har jag ingen bild på.

En viktig del i en BuJo är kodmarkeringarna. I en BuJo är det tänkt att dina anteckningar ska vara korta och koncista. Alltså inga romaner här inte. Kodmarkeringarna är en tydlig markering för att visa uppgiftens/aktivitetens art. I min BuJo finns den här "nyckeln" allra längst bak. Men, man kan placera den var som helst. Det är dock en fördel att du lätt hittar den!
Mina nycklar! 
Men, är det inte massa onödigt jobb att hålla på och skriva in en uppgift flera gånger om? Dvs först i framtidsvyn, sedan i månadsvyn och slutligen i vecko-/dagliga vyn? För min del är det inte det. Jag gillar den här formen av repetition. Min hjärna kopplar faktiskt av.

Min BuJo är ganska enkelt upplagd. Jag håller inte på med en massa utsmyckningar. Framför allt för att jag inte är speciellt artistiskt lagd. Typ inte alls om du frågar mig!

Hur mycket tid jag lägger på min BuJo? Det är svårt att säga. Men, söndagen är den dagen jag lägger mest tid. Då ritar jag upp nästa veckologg. Jag ligger dock alltid två veckor fram... På söndag ritar jag upp och fyller i (det jag kan) vecka 8.

Blir det inte oordning i BuJon? Jag menar, det är först ett månadsuppslag, sedan ett eller kanske två veckouppslag, och så kommer det dagliga loggar mellan fler veckologgar... Det var faktiskt det jag kände mest "oro" för. Jag gillar ju struktur och vill att det ska vara i ordning. Men, det är samtidigt charmen med en BuJo. Och jag har ju indexet, så jag ser vilken sida jag ska kika på! Inför nästa BuJo, kan det dock hända att jag lägger alla månadsloggar på rad. Men, jag kommer säkert ångra mig flera gånger om!

Jag saknar inte en "vanlig" almanacka. Den här varianten är helt perfekt för mig just nu. Jag får pyssla lite och varva ner när jag fyller i min BuJo!

När den här arbets-BuJon är full, så blir det nog att jag gör en BuJo där jag har jobb och privat i samma... Visst jag skulle kunna göra det redan nu. För det är ju det som är charmen, men jag känner att jag vill göra slut på den här boken först. Därefter får jag se hur jag känner.

Vill du veta mer? Kika in på: www.bulletjournalsverige.se och www.bulletjournal.com
På Instagram och Pinterest finns hur mycket inspiration som helst!

2 kommentarer:

  1. Intressant, men nog måste det ju vara en fördel att inte arbeta heltid om man ska hinna fixa hela den kalendern? ;) Otroligt ambitiöst. Gick in på länken och kollade ..., jag skulle säkert tycka om själva systemet.

    SvaraRadera
  2. Elisabet: Jag jobbar heltid, och har inga problem att hinna med att fixa kalendern. ;-) Självklart tar det lite tid att bygga upp sin kalender med future log, monthly log osv, men när man väl gjort den biten så går det i ett nafs. Sedan är jag ju väldigt detaljerad i mina punkter. Jag älskar systemet, och slipper nu ha ett gäng lösa att-göra-listor som ligger överallt och ingenstans. :-) Och ska vi vara helt ärliga, så är ju jag en person som är (över)ambitiös i det mesta jag tar åt mig! :-)

    SvaraRadera