torsdag 9 februari 2017

Min Bullet Journal, del 1.


Jag har i många många år skrivit "att-göra-listor" och andra kom-i-håg-lappar. Dessa har då skrivits på diverse lösa blad och rätt var det är så lappen borta! Då har det bara varit att börja om från början... Jag har haft kalendrar i olika storlekar och former, men jag har ofta glömt att skriva i dem och har då istället skrivit mina lappar.

Men, så av en slump ramlade jag över Bullet Journaling på Instagram. Jag var uttråkad en dag och klickade på sökknappen och började helt enkelt kolla på random bilder. Då var det en bild som fångade mitt intresse. En egengjord "kalender". Tänkte väl inte så mycket på det. Så scrollade jag bland alla bilder på Instagram en helt annan dag, och då var det ytterligare en sån där "kalender". Jag kollade in hashtaggen och så googlade jag. Och ungefär där var jag fast. Men, jag var kanske inte riktigt beredd att börja, då alla bilder jag såg var riktigt utsmyckade kalendrar. Och jag har då ingen artistisk ådra. Men, så hittade jag en svensk sida, som handlar om just Bullet Journal. Sedan gick jag in på "originalsidan" och läste lite mer. Sedan bestämde jag mig för att testa.

En Bullet Journal är mycket enkelt förklarat ett planeringssystem som du själv designar i en anteckningsbok. Det har ett ramverk som du använder för att sedan anpassa efter dina behov. Det skapar ett system  som hjälper dig att få saker gjorda. Allt du behöver är en anteckningsbok och en penna. (hämtat från: www.bulletjournalsverige.se)

Enligt grundaren Ryder Caroll bygger du upp din Bullet Journal så här:
1. Index
2. Framtidslogg
3. Månadslogg
4. Daglig logg
Du kan sedan bygga på med idéer och samlingar.
För att få struktur i din Bullet Journal behöver du kodmarkeringar/punkter.
En annan viktig punkt i din Bullet Journal är migreringen (mer om det senare).
Men, det finns minst lika många varianter på en Bullet Journal som det finns användare. :-)

För att inte det här inlägget ska bli alldeles för långt, så berättar jag om min Bullet Journal i nästa inlägg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar