måndag 27 februari 2017

Dagens träning!

Bilden till vänster: Munksjöbron, där målgången för
halvmaran är. Övre till höger: innan passet. Nedre till höger:
efter passet och nedvarvning. På väg att hämta lite käk...
Måndagar har ju gått och blivit min bodbypumpdag. Jag har ju ändå tränat bodypump tre måndagar i rad nu. Men idag hade jag inte möjlighet till det, då det var ett litet kvällsmöte inplanerat. Jag skulle självklart bara kunnat skippa träningen idag. För jag har tänkt att köra bodypump på torsdag istället. Men det var inget alternativ. För om jag skippar ett pass, så skippar jag lätt nästa. Und so weiter...

Från början var planen att köra ett pass på löpbandet på 30 min på lunchrasten. Men, så igår så slog mig tanken att jag måste börja springa utomhus. För om jag bara kör löpband så blir jag bra på just löpband. Och jag vill ju få till löpningen på asfalt och grus. Den där löpningen som jag egentligen bara älskar! Men, som jag av flera anledningar helt tappat. Att jag väger x antal kilo för mycket gör ju inte saken bättre... Så igår packade jag träningsväskan för utomhuslöpning.

Så ni kan ju gissa hur taggad jag var på att kubba utomhus när jag upptäckte att det regnade. Att jag knappt tog mig upp för backen till bussen imorse, gjorde inte saken bättre. Förmiddagen på jobbet gick rackarns fort och helt plötsligt var det dags för lunchrast. Jag visste att det var regnigt och ruggigt, men det var bara att ta på sig löparoutfiten och snöra joggingskorna. Jag hade redan från börjat planera att gå och jogga runt Munksjön. En sträcka på ca 5 km. Jag visste att det skulle ta ca 40-45 minuter. Hur lång lunchrast jag har? 1 timme. Och ja, jag måste även duscha och äta något. Men, då jag jobbade lite igår (ca 30 min) och med övertid ikväll på 2,5 timme, så är det inget problem med en längre lunch. Är det en dag då jag har mycket att göra, så lägger jag självklart inte in ett så här långt träningspass på lunchen.

Jag kickar igång en spellista på Spotify, kör en liten uppvärmningspromenad på ca 5 min innan jag börjar jogga. Efter typ halva första låten på Spotifylistan så vägrar mobilen spela mer. Jag blir självklart småirriterad. Men, jag har varit med om det förut. Inte att den lägger av så snabbt men ändå. Tror det har med vibrationerna att göra då jag hade mobilen i en byxficka... Det var bara att mata på där i småregnet. Rundan påbörjades precis vid/under Munksjöbron och sedan sprang jag söderöver mot Munksjöstaden (ni som bor i Jkpg-trakten vet vad jag pratar om) och målet var att orka jogga först till Shellmacken och om det mot all förmodan fanns lite energi kvar till "toarullen". Och det gick bra. Jag orkade till och med en bit längre än till "toarullen". Men sedan tog det typ tvärstopp. Det var bara att börja gå. Därefter var det blandat med jogging och promenad. Bitvis gick det väldigt väldigt långsamt, men jag kämpade mig ett par meter längre än jag trodde jag skulle orka vid varje joggingsektion. Och det är skönt att veta att den där kämpaglöden finns någonstans långt där inne. Jag tog helvarvet runt Munksjön och stängde inte av klockan förrän jag var tillbaka där jag började. När jag kikade på mobilen så säger GPS:en att jag tillryggalagt en sträcka på 5,8 km. Tiden var 45 min 50 sek. Jag vill inte tro på att den sträckan stämmer. Jag vill ha att den är lite kortare. Så det blev till att kolla hur GPS:en mätt på Funbeat när jag var tillbaka. Och, jag kan inte se att GPS:en gjort några utsvävningar. Så sträckan stämmer kanske trots allt.

Rundan...
Tiden är ingen höjdartid, men just nu är inte tiden det viktigaste. Varje löpsteg jag tar är en seger. Och att jag i alla fall orkade lite drygt 2 km innan jag behövde "stanna" och gå är jag mer än nöjd med. När jag är tillbaks från Gran Canaria, då börjar uppladdningen på riktigt inför halvmaran. Då måste jag få till minst ett par löppass i veckan. Samtidigt vill jag fortsätta med Bodypumpen och spinningen...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar