lördag 11 mars 2017

Lördagsträning

Efter totalt 5 km på löpbandet!
Om jag kände mig nöjd och stark igår efter lunchpasset då jag orkade springa 2,5 km i ett svep, så är det inget mot vad jag känner idag! Jag hade egentligen tänkt mig två vilodagar nu inför måndagens bodypump-pass, men av någon anledning så tog jag 8.45-bussen in till stan och begav mig till gymmet. Strax efter 9.30 stod jag på löpbandet.

När jag åkte till gymmet så hade jag ingen plan på hur långt eller länge jag skulle köra på bandet, men när jag ställt mig på plats så var beslutet taget. Minst 3 km totalt idag med. Jag visste dock inte hur länge/långt jag skulle orka springa då jag ju sprang igår med, och jag är då långt ifrån något som skulle kunna kallas för toppform! Idag var i alla fall inte tiden den viktiga utan längden.

Efter 300 meter (5 min) så började jag springa. 1 km var inga som helst problem. Framemot 1,5 km började jag faktiskt känna mig lite lite trött, men knatade på. När det närmade sig 2 km var jag beredd att sluta springa vid just 2 km och sedan gå en liten stund, men, jag passerade 2 km:s-gränsen. Målet var sedan 2,4 km (mitt löpband "mäter i 400-metersintervaller"), men när jag ändå klarat 2,4 km så tänkte jag att jag ska nog klara 100 meter till. 2,5 km kom och jag började bli riktigt trött. Men, nu hägrade 3 km-markeringen. Så jag nötte 100 meter, ytterligare 100 meter och så vidare, tills jag faktiskt sprungit i 3 km! Efter de här 3 km:arna så var målet 5 km totalt på bandet, men blandat gång och löpning. Så jag gick 300 m, för att komma "varvet" runt, innan det var dags att springa 400 meter, sedan blev det gång 400 meter, löpning 500 meter och 100 meter promenad.

Jag är så sjukt stolt över (och imponerad av) mig själv. Att jag mindre än 24 timmar efter att jag kört 3 km på löpbandet, faktiskt ställer mig på löpbandet igen och kör 5 km. Och dunkar till med 3 km löpning i ett svep!


Efter passet på löpbandet så passade jag på att köra lite styrketräning, då bussen ändå inte skulle gå förrän om ca 30 min. Så det blev lite axlar, bröst och biceps innan jag avslutade med utfall och squats.

Så här knappt fyra timmar efter att jag klivit av löpbandet, är jag riktigt mör i kroppen, och behagligt trött. Man får ju hela tiden höra att man blir mycket piggare av att träna. Jag känner mig dock trött flera timmar efter ett träningspass, och har i princip alltid gjort det. Men, kanske att jag känner mig lite lite piggare generellt!

Imorgon blir det med all sannolikhet vilodag. Fyra pass på en vecka, är mer än väl utfört arbete! Nästa vecka har jag bara planerat att köra bodypump på måndag och spinning på onsdag. På lördag (om exakt en vecka) så bär det av till Gran Canaria för två veckors semester och firande av min födelsedag! Sedan syrran och hennes C kommit igång med sin träning, så har de varit övertygade om att vi kommer träna under den här semestern. Jag har och är inte lika övertygad, men vem vet, kanske måste jag klämma till med ett par pass på hotellets gym ändå! Ett litet löppass i värmen vore nog inte så tokigt det heller! Nu verkar det ju som att jag ändå kommit igång med träningen...

2 kommentarer:

  1. Om du bara visste Jenny hur imponerad jag är av din viljestyrka! När är göteborgsvarvet? Orkar jag stå ska jag heja på dig!

    SvaraRadera
  2. Elisabet: Tack (eller vad säger man?). Jag är som jag skrev imponerad och stolt över mig själv att jag faktiskt har kommit igång. :-) Göteborgsvarvet går av stapeln 20 maj, men då ska jag lyckligtvis inte springa. Jag har anmält mig till Jönköpings marathon, fast halvmaran, och den går av stapeln 19 augusti. :-)

    SvaraRadera