lördag 26 augusti 2017

Det gick!


Idag var det dags för veckans tredje löppass, av tre. Jag gillade rundan runt Rocksjön så pass mycket att jag faktiskt tog beslutet att kubba runt denna sjö även idag!

Dagens pass var enligt "5-minutersprincipen." i 30 minuter. Passet är helt enkelt indelat i 5-minutersblock, där man tar ett block i taget. Man ska jogga så länge man orkar "inom" 5-minutersblocket och sedan ska man promenera tills 5 minuter har passerats. Sedan joggar man igen tills man inte orkar längre och promenerar fram tills det gått 10 minuter... När man orkar jogga 5 minuter i sträck passerar man den första 5-minutersgränsen och påbörjar ett nytt block. Ex. orkar man jogga i 8 minuter blir det gång därefter fram till 10 minuter...

Jag hade inga större förväntningar på det här passet, för det är inga pigga ben/muskler jag har efter veckans två joggingpass. Men, jag hade räknat ut att jag borde runda sjön i alla fall på dagens 30 minuter. Och det var målet.

Jag börjar jogga, och vill egentligen ge upp efter ca 400 meter. Men, jag knatar på. Det går inte fort. Och det är inte vackert. Men, steg för steg tar jag mig framåt, och det är det som är målet. Jag passerar 1 km, och jag fortsätter, sakta men säkert. Jag passerar 2 km, och jag tänker att jag orkar lite till. Egentligen är jag mer än nöjd här, för jag trodde inte jag skulle orka mer än 1 km max. Men, strax efter att jag passerat 2 km så kommer jag till spången utefter Rocksjön, och jag ville gärna orka åtminstone några steg på spången innan det är dags att promenera, och det gjorde jag.

När jag, mer eller mindre helt slut, stannar och börjar promenera kikar jag på klockan och den visar 17 min, 25 sekunder. Jag orkade alltså jogga (i sakta mak) i 17 minuter och 25 sekunder! Jag promenerar sedan i 2 minuter och 35 sekunder enligt programmet. När klockan passerar 20 min är det dags att börja jogga igen. Och nu var det segt. Riktigt segt. Benmusklerna protesterade rejält. Men, jag kämpade. Ett steg i taget tills jag var över spången. Därefter var det en lyktstolpe i taget tills jag kom tillbaka till Rocksjöstadion där jag påbörjade dagens runda. När jag passerar den osynliga linjen som var startlinjen så har inte klockan riktigt slagit 30 minuter, så det var bara att fortsätta den knappa minuten som kvar. Totalt fick jag ihop 3,6 km idag.

När jag äntligen får stänga av tidtagaruret är jag helt slut. Men, samtidigt SÅ nöjd med dagens prestation. Att jag orkade mer än  2 km i ett svep. Visst det var kanske bara med ca 150 meter men ändå. Att jag orkade jogga 17 minuter och 25 sekunder innan jag behövde stanna.

Men, att jag om fyra veckor ska klara att jogga hela 5 km det känns fortfarande som en utopi. Samtidigt vet jag det att om jag följer programmet så ska det ju gå. Egentligen ska den där 5-kilometarn om 4 veckor betas av på 35 minuter. Det är alltså 1,4 km till på 5 minuter... Mitt mål är att ta mig runt 5 km utan att behöva gå. Tiden är faktiskt helt orelevant!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar