tisdag 29 augusti 2017

Beredd att kasta in handduken


Det är illa när man efter en ynka vecka in i träningsprogrammet är beredd att kasta in handduken och bara strunta i alltihop. Men där var jag tidigare idag.

Kroppen ville verkligen inte träna. Mina inre röster tjattrade som bara den. Det var en hel kakafoni under eftermiddagen. "Jag orkar inte träna". "Jo det gör du". "Jag vill inte träna". "Jo det vill du". Jag är faktiskt på väg att bli förkyld". "Det är faktiskt bara 10x40 sek löpning. Resten är promenad. Det klarar du". Och så höll det på...

Men direkt efter att jag stängt ner jobbdatorn och packat ihop alla jobbgrejer så bytte jag om till träningskläder och snörade på mig skorna. Jag var dock fortfarande oense med mig själv om jag verkligen skulle genomföra dagens träning. Men nu var jag ju ändå ombytt och klar...

Jag tog mig bort till Rocksjön igen. Väl framme startade jag tidtagaruret och jag började med uppvärmningen som var promenad i tio minuter. Och sedan var det bara att köra på. Passet såg ut enligt nedan.

Uppvärmning: 10 min promenad
Korta intervaller: 10x40 sek löpning. 20 sek aktiv vila (promenad)  mellan löpintervallerna.
Nedvarvning: 10 min promenad.
Total tid: 30 min
Total sträcka: 3,15 km

Det gick inte fort. Löpstegen var långt ifrån vackra idag. Benen kändes lite sega under löpningen idag, men de tre första intervallerna gick bra. Sedan blev det tungt. De två-tre sista intervallerna gick också bra. Men de i mitten, var riktigt sega. Men, det var bara att ta ett löpsteg i taget. Och känslan efteråt. Det är den jag är ute efter. Den när jag är (helt) slut men samtidigt den där känslan av lättnad och glädje. För så är det. Jag har långt kvar, väldigt långt kvar, till formtoppen, och även ett pass på 30 min där jag blandar gång och joggning och där jag faktiskt inte ens har joggat/sprungit hälften av tiden.

Men, jag vet ju att om jag fortsätter med träningen så blir jag starkare och kondisen blir bättre. Så det är bara att hänga i och kämpa på!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar