tisdag 31 januari 2017

Matutmaning

Jag kan verkligen köra fast vad gäller matlagning. Å ena sidan tycker jag det är (rätt så) kul att laga mat. Men, jag tycker inte det är så fasligt kul att laga mat till mig själv. Jag har inga problem att handla till min matlagning. Men det är det där att komma på något att äta... Så för att utmana mig lite i år gällande maten så har jag en liten utmaning. Minst en gång i månaden ska jag göra, för mig, en ny rätt. I somras började med att göra en ny rätt varje vecka, men det blev för övermäktigt.

Så, lagom till månadens sista dag var det dags att ta tag, i månadens nya rätt. Och hör och häpna jag har aldrig gjort något så enkelt som pastagratäng i hela mitt liv! Men efter att ha pratat mat med en jobbarkompis som gav tips på vad jag kan göra av min överblivna tacofärs så fick jag idén att göra en pastagratäng. Men då jag redan gjort en köttfärspaj av tacofärsen så fick jag tänka om. En snabbgoogling senare så var beslutet taget. Det blir pastagratäng med kryddig korv.


Pastagratäng med kryddig korv 4 port (enligt receptet, för min del blev det 6 portioner!)

Ingredienser:
350 g pastaskruvar (glutenfria)
150 gfryst broccoli
140 g bacon
Chorizo (eller annan kryddig korv) (glutenfri)
1 rödlök
1 röd paprika
2,5 dl matlagningsgrädde
2 msk pesto
2 dl riven Västerbottenost

Gör så här:
Värm ugnen till 250 grader.
Koka pastan enligt förpackningens anvisningar. Lägg i broccolin när det återstår 2 minuter av koktiden. Klipp baconet i bitar och stek,
Skär korven i sneda skivor. Skala och hacka löken. Dela, kärna ur och strimla paprikan. Låt steka med baconet.
Blanda i grädde och pesto och låt koka upp. Blanda med pasta, broccoli och ost. Lägg i en form.
Gratinera i 10 minuter och servera med en tomat- och löksallad.

Receptet kommer från: Hemmets Journal

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar