torsdag 6 april 2017

Träningsprogram


Nu är det dags att ta tag i löpträningen på allvar om jag ska ha någon chans att ta mig runt halvmaran i Jönköping den 19 augusti. Jag har hittat ett träningsprogram där man från att i princip vara helt otränad tränar upp sig så att man tar sig runt halvmaran efter 21 veckor. Tre löppass i veckan är det som gäller. Det är fördelat på korta intervaller, långa intervaller och långpass.

Egentligen "startade" programmet förra veckan, men då var jag ju på Gran Canaria och hade inga som helst planer på att ge mig ut och löpträna två-tre gånger beroende på hur jag lägger upp programmet.

Jag har lagt upp planen som så att jag tränar tisdag, torsdag och lördag. Men när jag kom hem efter jobbet och handling i tisdags så mäktade jag faktiskt inte med att ge mig ut. Jag var trots allt inte hemma förrän 19.00.

Jag hade verkligen ingen lust att träna idag heller. Det var kallt och regnet hängde i luften när jag kom hem från jobbet. Men, jag visste också att jag inte kan missa två pass den här veckan.

För att kompensera det faktum att jag missade träningen i tisdags, så bestämde jag mig för att köra både tisdagens och dagens pass! Just nu är passen, i mina ögon, ganska så lugna/enkla, så jag kände att det inte skulle vara något problem.

Jag började med en promenad på ca 7-8 min, innan jag började med första intervallpasset. Första intervallpasset var 4 min promenad, 4 min löpning i 7 min/km-tempo, 4 min promenad, 4 min löpning i 7 min/km-tempo. Typ. Jag började med att springa. Men jag vet inte i vilket tempo. För jag har inte räknat ut än hur fort jag springer i vanliga fall, och jag har ingen klocka som mäter sånt... Men strunt samma. När dessa intervaller var färdiga så gav jag mig på tisdagens intervaller. Det var 10 x 40 sek löpning med aktiv vila (promenad) i 20 sek mellan löpningarna.

För att vara jag, så tog jag i rejält på 40 sekundersintervallerna och när passet var slut så var jag rejält slut. Det tog ett tag innan jag fick ner pulsen och kunde andas normalt. Men det kändes ändå skönt att få pressa lite. Fast jag tror nog inte det gick så fort egentligen. ;-)

Nu får jag se hur jag gör med lördagslöpningen. Jag har nämligen finfrämmat i helgen. Mor och far kommer på besök lördag-söndag. Samtidigt är det en jobbarkompis som vill ha med mig runt Munksjön imorgon på lunchrasten. Så jag får se om det blir träning i morgon eller på söndag. För det känns bäst att träna när jag inte har besök. Munksjörundan är knappt 6 km, och jag vet att jag inte kommer orka runt löpandes på långa vägar, men runt ska jag väl ta mig i alla fall...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar