söndag 30 april 2017

Bättre sent än aldrig!

Strax efter att jag kommit hem från underbara Gran Canaria så lovade jag ju att det inom kort skulle komma ett lite längre inlägg om semestern. Och det kommer här. Något senare än planerat. Men, som det heter, bättre sent än aldrig!

Efter en, ja vad ska jag säga, spännande start på resan så tillbringades större delen av våra två veckor på Gran Canaria vid poolen faktiskt. Men, det började ju spännande så att säga. Dagen innan planet skulle lyfta upptäcker syrran att C:s pass har gått ut. Det var bara för dem att åka lite tidigare mot Landvetter än planerat och uppsöka polisstationen. Bussen jag skulle åka med från Jönnet till Landvetter gick sönder någonstans mellan Stockholm och Jönnet och man var tvungen att fixa fram en ny, så jag kom iväg nästan en timme senare än planerat. Nu, gjorde ju inte det så mycket då jag bara skulle ta mig till hotellet på Landvetter.

Efter en hyfsat god natts sömn så var det dags för oss att ta oss till terminalen och incheckning av bagaget gick bra och vi var ute väldigt god tid. Boardingtiden närmade sig och passerade, men ingen boarding påbörjades. Efter en bra stund får vi höra att man inte får ihop alla siffror... Jag säger till syrran och C att det är säkert för få platser på planet mot antalet bokade resenärer. Och det visar sig att jag faktiskt hade rätt. Planet som vi skulle åka med var kvar i Thailand, trasigt. Så man har fått fixa fram ett nytt plan. Som var mindre än det vi skulle åka med egentligen. Ving har fått dela upp oss resenärer och skickat SMS till de som dessvärre skulle få vänta tills eftermiddagen. Men, det verkar som att alla inte fått detta SMS, då det måste varit fler incheckade än vad som fick plats på planet. Vi hade dock turen att vi fick åka på morgonen som planerat. Vi hade bokat SunClass med bättre benutrymme samt underhållning ombord. P.g.a. det nya planet fick vi ingetdera. Våra Taxfree-varor fick vi inte heller. Nu hade vi visserligen bara köpt godis, solcréme och after sun, men ändå... När vi till slut landat på Gran Canaria och vi ska kliva ur planet så möts vi häftigt regn. Och åska.

Utsikten från vår balkong på hotellet
Lagom till vi kom till Playa del Inglés så slutade det att regna och solen tittade fram. Men, första veckan blandade och gav verkligen vädret. Förmiddagarna var bra, men sedan drog molnen fram och det gick inte att sola mer.

En av tre pooler på hotellet
En av anledningarna till att vi åkte till Gran Canaria då vi gjorde, var att jag fyllde år. 40 minsann. Och fyller man år, så får man själv bestämma vart och vad man vill äta. Nu är jag ju ingen gourmand. Och jag hade fått tips om en trevlig restaurang vid strandpromenaden i Playa del Inglés, som ska ha ruskigt goda pizzor. Så det blev pizza, och den var riktigt god.

En lagom glad nybliven 40-åring, vid stranden i Playa del Inglés.
Födelsedagsmiddagen intogs på restaurangen i bakgrunden.
Men, vi låg inte bara vid poolen, en dag följde vi med Ving till Las Palmas, huvudstaden på Gran Canaria, där vi bl.a. promenerade i Gamla stan och på shoppinggatan Triana. Vi hann även med ett besök vid shoppingcentret Las Arenas vid Las Cantrerasstranden innan vi åkte tillbaka till Playa del Inglés.
Santa Ana-katedralen i Las Palmas.
Casa Museo de Colón. Det sägs att Columbus bodde här
1492, innan resan där han skulle hitta en genväg till Indien,
men hamnade i Amerika istället!
Shoppinggatan Calle Mayor de Triana.
Utsikt från "Ciudad Jardín", "trädgårdsstaden", över Las Palmas

Las Canteras i Las Palmas
En ynka dag blev det vid stranden. Mig gör det inte så mycket. Jag är inte så mycket för att bada i havet. Dessutom var det extremt många som erbjöd massage, drycker, frukt och så vidare. Jag ljuger inte om jag säger att på förmiddagen, inom loppet 10  minuter så hade inte mindre än 5 stycken personer erbjudit massage. Sedan återkom de flera gånger under dagen... Vi valde i alla fall att ta badbussen ner till Playa del Maspalomas.

Maspalomas-stranden
En dag åkte vi med Ving på en utflykt som heter "Kontinent i miniatyr". Ön som inte är mer än ca 50 km från norr till söder, har inte mindre än 4 klimatzoner. Denna utflykt bjöd på svindlande bergsvägar, makalösa utsikter, god mat, Gran Canarias religiösa centrum och besök hos en banangrevinna, eller Jardín de la Marquesa, Arucas, som den botaniska trädgården officiellt heter.

Slingrande bergsväg.
Jag med Gran Canarias mest kända monolit i bakgrunden -
Roque Nublo. Typ öns mitt dessutom. Roque Nublo hittar du precis
intill mitt högra öra!
Kikar man extra noga (och förstorar bilden) så kan man se
Teide på Teneriffa. Det är tydligen ovanligt att man ser den
så tydligt! Ja, den syntes bättre live!
Basílica de Nuestra Señora del Pino i Teror.
Öns religiösa centrum.
Pinjemadonnan i Basílica de Nuestra Señora del Pino,
i Teror.
Banangrevinnans pampiga hus från 1800-talet.
Det var påfåglar överallt i Banangrevinnans trädgård
Kanariska bananer
Vi insåg alla tre att vi inte skulle kunna åka hem från Gran Canaria och Playa del Inglés utan att promenerat i sanddynerna i Maspalomasöknen. Vi visste att det är väldigt populärt att promenera i vattenbrynet mellan Playa del Inglés och Maspalomas. En promenad på kanske 90 minuter. Men, ingen av oss var direkt sugna på att göra just det. Så en eftermiddag frågade jag i hotellreceptionen om det var "bäst" att ta sig till Maspalomas eller Playa del Inglés (vi bodde ca 2,5 km från beachen i Playa del Inglés) om vi bara vill promenera en liten liten bit, men ändå få uppleva sanddynerna. Vi fick tipset om en plats typ mittemellan Maspalomas och Playa del Inglés. Vi blev inte besvikna.

Dunas Maspalomas
Jag bland sanddynerna
Dunas Maspalomas
Sista kvällen tog vi en taxi till fyren vid Maspalomasstranden och passade även på att promenera en bit på strandpromenaden i Meloneras. Det var en helt ljuvlig kväll, och kan ni tänka er, rätt var det var så hade jag en fornlämning framför mig nämligen "Punta Mujeres". Det är lämningar efter en bostad som hörde till ett kustsamhälle som fanns här redan på 700-talet...

Faro de Maspalomas.
Fyren uppfördes under 1800-talet..
Strandpromenaden i Meloneras (Maspalomas)
Fornlämningen "Punta Mujeres"
Solnedgången sedd från strandpromenaden i Melonseras.
Det var två helt underbara veckor, trots starten, och trots vädret den första veckan. Vi tog det lugnt och njöt av att vara lediga. Om det blev någon träning? Jodå, lite grann. Jag hade velat springa utmed stranden i Playa del Inglés, men hade ingen lust att traska 2,5 km bara för att jogga kanske 2 km och sedan ta mig tillbaka 2,5 km igen. Men, det blev ett pass på löpbandet på hotellets gym, ett vattenaerobicspass och ett cykelpass på hotellets gym. Och jag är nöjd med detta!

Om jag kan tänka mig att åka tillbaka till Gran Canaria. Japp. Men, Playa del Inglés var ingen höjdarort. Men vårt hotell, Sunprime Atlantic View, vägde helt klart upp det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar