torsdag 8 december 2016

Jkpg halvmaraton


Ibland ger jag mig på så otroligt korkade saker. Som att försöka mig på Jönköpings Halvmarathon den 19 augusti. Joråsåatte... Jag som aldrig sprungit längre än 10 km. Jag som har x antal kilos övervikt. Opererade knän. "Uppsprättad" vänstervad. Och sjukt dålig karaktär.

Men, den här halvmaran är väl en del av den obligatoriska 40-årskrisen. Det har länge tisslats och tasslats på jobbet om huruvida vi ska anmäla ett lag eller inte till halvmaran, och så på sista dagen för anmälan så råkade hiva iväg ett mail till kollegan som håller ihop det hela att, jorå minsann. Denna väschötte ska minsann ge sig på halvmaran.

Pressen är nu hög. Vi är flera på jobbet som ska ta oss runt de 21 097 metrarna. Ja, vi har till och med en kollega som ska ge sig på helmaran, 42 095 meter. Och "alla andra" tränar minsann flera dagar i veckan, det lunchtränas och har sig...

Så bara för det så har jag denna vecka satt igång min träning lite försiktigt inför denna utmaning. Jag kan ju inte gå ut för hårt, för tänk om jag sliter ut mig? ;-)

I måndags var planen lunchspinning, men råkade visst glömma av tiden, så istället blev det ett kort träningspass efter jobbet. Jag masade mig iväg till gymmet som ligger kanske 5 min promenad från jobbet, och klev upp på löpbandet. Planen var att knata på det där bandet i 30 min, och lägga in ett par korta joggsekvenser. Det blev 10 min gång, 2,5 min joggning, 2,5 min gång, 2,5 min joggning, 2,5 min gång, 5 min joggning, 5 min gång innan det var dags att köra lite nedvarvning på ca 3 min.

Jag hade planerat att träna igår på lunchen också, men jag hade så sjukt ont i typ fotlederna att det inte var möjligt. Eller det hade det väl om jag bara gett mig den på det... Men, istället packade jag träningsväskan igår kväll och den fick vackert följa med till jobbet idag. Så på min lunchrast bytte jag om, traskade iväg på gymmet och ställde mig på löpbandet. Även idag var planen att köra 30 min på löpbandet. Planen var att köra samma upplägg som i måndags. Men istället blev det 10 min promenad, 10 min joggning, 10 min promenad, 5 minuter nedvarvning.

Att jogga 10 min i sträck gick så mycket lättare än jag trodde. Men, jag har sjukt lång väg kvar. Men samtidigt, varje pass jag gör, är ju ett steg i rätt riktning. Och det vore ju inte fel att vara i något bättre form när jag är på Gran Canaria i mars heller... ;-)

4 kommentarer:

  1. Heja dig! Finns bra program i Stora löparboken för kvinnor.

    SvaraRadera
  2. Det blir spännande och du kommer såklart att fixa det, Jenny!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Elisabet: Just nu känns det väldigt långt borta, då jag har ont i ena knät, liksom på utsidan. Men, det ska nog gå vägen till slut! :-) //Jenny

      Radera